Istnieją na świecie gry, z których ścieżka dźwiękowa jest wiele bardziej rozpoznawalna niż sama gra. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego soundtrack z gry jest bardziej popularny niż gra, do której został stworzony?
Krótka historia ścieżki dźwiękowej w grach komputerowych
Zaczynając od początku – jako pierwszy komercyjnie użyty w grze dźwięk można bez problemu uznać charakterystyczne „bip”(dosłownie) pojawiające się w grze z pierwszej połowy lat 70 ubiegłego wieku „PONG”. Jak widać ścieżki dźwiękowe przeszły długą drogę od tamtych czasów do teraz – a właśnie tak prezentowały się pierwsze zalążki muzyki w grach wideo, jest to zupełnie niepodobne do tego, co mamy dzisiaj. Dopiero w latach 80 XX wieku muzyka w grach zaczęła w ogóle przypominać to co znamy dzisiaj.
Przechodząc do późniejszych czasów jednak nadal w tym samym wieku – lata 90. Wtedy to nadeszła era nośników CD (płyta), która całkowicie zmieniła możliwości stosowania dźwięków zarówno w grach jak i na co dzień. Zamiast używania specjalnych chipów i kart generujących muzykę (jak w raczkujących konsolach Nintendo, Commodore), zaczęto wykorzystywać dużą jak na tamte czasy pojemność nowych nośników danych. Dzięki temu możliwe było stosowanie w grach przede wszystkim profesjonalnych ścieżek dźwiękowych granych przez całe orkiestry symfoniczne oraz voice-overów – bez których obecne gry nie odniosłyby takiego sukcesu.
Co jest najlepszym dowodem na to, że ścieżki dźwiękowe już dawno przestały się ograniczać do gier? Świetnym przykładem na to jest fakt, że na branżowych imprezach jak np. Spike Video Game Awards czy Video Games Awards zawsze pojawiają się kategorie związane z muzyką: najlepszy soundtrack, najlepsza oryginalna ścieżka dźwiękowa, najlepsza piosenka z gry. Kolejnym podobnym przykładem jest to fakt, iż muzyka z gier już dawno zaczęła wykraczać daleko poza strefę wirtualną, choćby dzięki takim zabiegom jak Video Games Live. Są to prosto mówiąc symfoniczne koncerty (połączone z chórem) muzyki z najpopularniejszych gier wszechczasów – nie braknie tam takich klasyków jak np. „Warcraft”, „Mario Bros.”, „The Legend of Zelda”, „Final Fantasy”, „Halo”, połączone są one z multimedialnymi prezentacjami i elementami interaktywnej zabawy z publicznością.
Sukces soundtracków gier komputerowych
Już od dawna wiadomo, że słuchanie muzyki wpływa na nasze zachowanie, wybory oraz nastrój. Podobnie jest z muzyką tworzoną na potrzeby nowo powstających gier komputerowych. Jej wpływ można z powodzeniem porównać do działania muzyki w sklepie, restauracji, czy też kasynie. Przykładowo odpowiednia muzyka może zwiększyć apetyt w restauracji, spowodować, że jako klienci sklepu kupimy więcej produktów lub że w kasynie zostawimy więcej pieniędzy. Pomimo tego, że naukowcy nadal badają wpływ muzyki na zachowanie człowieka jest to stale wykorzystywany element perswazji. Często człowiek nawet nie zwraca uwagi na to co płynie z głośników, ale jeśli jakikolwiek obcy dźwięk oddziałuje na mózg ludzki, automatycznie nasze zachowanie się zmienia. Dodatkowo nawet humor może się zmienić pod wpływem odpowiedniej muzyki – często można to zauważyć na przykładzie smutnych dźwięków. Muzyka jest także ważna w kasynie online, w którym wcale nie musimy zostawiać pieniędzy. Wystarczy wybrać jedno z kasyn z poniższej listy – oferują one darmowe spiny bez depozytu. Cała lista dostępna jest pod tym linkiem: https://www.hazardowy.pl/darmowe-spiny-bez-depozytu/
Twórcy ścieżki dźwiękowej do gier świetnie wiedzą o wpływie muzyki i stosują ją jako broń psychologiczną. Wszystko po to, aby zatrzymać graczy jak najdłużej w rozgrywkach.
-
Szybka, dynamiczna muzyka
Każdy zna to uczucie, kiedy pod wpływem dynamicznej muzyki sam zaczyna się energiczniej zachowywać. Dlatego też taki rodzaj dźwięków wykorzystywany jest podczas szybkich akcji w grze, kiedy gracz musi szybko reagować. Dodatkowo w momencie wygranej pozwala ona użytkownikowi dać upust emocji, dzięki czemu relaksuje się.
-
Muzyka wolna, stonowana
Taki rodzaj muzyki działa zdecydowanie odwrotnie, stosowana w momentach największego skupienia.
Top 4 najlepsze soundtracki 2020
1. GTA: San Andreas
Każdy z nas zna słynne GTA, ale również ścieżkę dźwiękową towarzyszącą rozgrywce. Cała ścieżka trwa ok. 6,5 godziny i zawiera kawałki z lat 90, 80, 70, dzięki czemu świetnie komponują się ze stylistyką gry. Cały album rozpoczyna „Theme from San Andreas” Michaela Huntera, a kończy go „Crazy” Williego Nelsona.
2. Wiedźmin 3: Dziki Gon
Z racji, że gra sama w sobie ma głębokie powiązania w mitologiach europejskich, muzyka została stworzona przy inspiracji ze słowiańskiego charakteru Europy Środkowo-Wschodniej, kultury celtyckiej, szkockiej czy skandynawskiej. Autorem sountracku jest m.in. Marcin Przybyłowicz.
3.God of War
Ścieżka dźwiękowa świetnie oddająca charakter wojenny gry, ma ona obrazować gniew Kratosa, który stale motywuje go do zemsty. Soundtrack został skomponowany w dużej mierze przez serialowego i filmowego kompozytora Beara McCreary’ego.
4.Journey
Dosłownie antyczna video gra, której soundtrack idealnie przenosi gracza na pustynie w poszukiwaniu przygód. Ścieżka dźwiękowa została skonstruowana przez Austina Wintory.